לחץ כאן כדי להתחבר למערכת


עמוד הבית
גלריות
יצירת קשר


אודות בית הספר
דבר ההנהלה
חזון בית ספרי
מנחם בגין ז"ל
בעלי תפקידים
תקנון בית הספר
לוח צלצולים
רשימת המחנכים
רשימת רכזי המקצוע
תכנון חברתי
התוכנית הייעוצית בביה"ס
החטיבה העליונה – מידע כללי
חטיבת הביניים - מידע כללי
מידע להורים
חוזרים להורים
מקצועות לימוד
שכבות
שכבה ז'
שכבה ח'
שכבה ט'
שכבה י'
שכבה יא'
שכבה יב'
כיתות מופ"ת
שכבה ז'
שכבה ח'
אירועים ופעילויות
תמונות של"ח
תוכניות לימוד
מתמטיקה
מקצועות לימוד בחטה"ב
הנהגת הורים מוסדית
שינויים מתבקשים בהסדרי תעבורה בסביבת בית ספר תיכון ע"ש בגין
הנדון: מזנון בית הספר
הסעות תלמידים
כתבו עלינו בעיתון
פרוייקט קדם עתידים
מצגת קדם עתידים לתלמידים
מועצת תלמידים



כל הדפים

אודות בית הספר

התוכנית הייעוצית בביה"ס


התוכנית הייעוצית בביה"ס

 

רציונל ומטרות:

התוכנית הייעוצית מתמקדת בהקניית כישורי חיים.

כישורי חיים היא תוכנית התפתחותית מכיתה ז' עד י"ב, הפועלת לפיתוח כשירות רגשית – חברתית של תלמידים, ולחיזוק יכולתם להתמודד עם מצבי חיים שונים. התוכנית כוללת נושאים הקשורים בהתפתחות ובמניעה.

מדובר בנושאים מובנים לשיחות עם התלמידים על חייהם, על התנסותם במשימות הגיל, על גיבוש זהותם, על מיניותם, על המפגש שלהם עם התנהגויות סיכון ועל מצבי חיים שונים שבהם הם מתנסים.

 

תוכנית כישורי חיים היא תוצר של ההכרה כי בית הספר אחראי לא רק לקידום האינטלקט והידע של התלמידים, אלא גם לפיתוחם הרגשי, החברתי והערכי. ההנחה המרכזית בבסיס התוכנית היא שלמידה רגשית, חברתית וערכית מהווה תנאי בסיסי לקיומה של הלמידה בביה"ס וגם משלימה אותה. מדובר בכישורים נרכשים שאותם ניתן ללמוד, ובהם ניתן להתאמן, והם תורמים לשיפור הרווחה הנפשית של התלמידים.

 

כישורי חיים  - מה כוללת התוכנית ?

  • למידה של כישורים תוך-אישיים, כישורים בין-אישיים וכישורים חברתיים, כגון: מודעות עצמית, ניהול והכוונה עצמית, שליטה עצמית, כישורי חברות, תקשורת בין-אישית, אמפתיה, אסרטיביות, פתרון בעיות וקבלת החלטות, הצבת מטרות והתמודדות עם מצבי לחץ ומשבר.
  • בירור ערכי, מתן ידע ופיתוח כישורים בנושאים הבאים: חוסן, זכויות ילדים, מיניות, מגדר, משפחה, קריירה, למידה, מניעת התנהגויות סיכון, מניעת שימוש לרעה בחומרים פסיכו-אקטיביים, מניעת אלימות מילולית, פיזית ומינית, צריכה מושכלת של אמצעי התקשורת, של עיתונות ושל אינטרנט  וחינוך להתמודדות במצבי משבר וחירום.

 

הנושאים, מצבי החיים והכישורים מתייחסים למשימות ההתפתחותיות האופייניות לכל גיל, למצבים שכיחים במרוצת ההתפתחות, לפיתוח כישורים תואמי גיל ולהתמודדות עם התנהגויות סיכון.

א.     זהות עצמית ( הכרת העצמי: גופי, רגשותיי, מחשבותיי, התנהגותי ) משמעות, זהות מגדרית, זהות מינית, זהות תרבותית ).

ב.     ויסות רגשי והכוונה עצמית.

ג.       כשירות בין-אישית במעגלים שונים: משפחה, קבוצת הגיל, חברות, אינטימיות, זוגיות ואהבה.

ד.     תפקודי למידה, משחק, עבודה ופנאי.

ה.     התמודדות במצבי סיכון לחץ ומשבר.

 

בכל שכבת גיל זוהו מצבי חיים אופייניים ומשימות התפתחות, שהם הקונטקסט לבחירת התכנים.

המינון של מרכיבים אלה בתכנית משתנה בהתאם למצבי חיים ולמשימות התפתחות האופייניים לכל גיל.


למידה לפי שכבות בביה"ס

 

               שכבה ז'

- להתמקם במקום חדש.

- כישורי למידה.

- לחיות בקבוצה חברתית.

- התבגרות – עצמאות.

- עישון ונרגילות.

- הטרדה מינית.

- יצירת דיאלוג במצבי קונפליקט.

               שכבה ח'

- אלכוהול ותרבות הפנאי.

- חברות ואהבה.

- דימוי גוף.

- פורנוגרפיה – תכנים לא ראויים.

- ניהול מצבי מצוקה – תוכנית פיתוח חוסן.

- נוער בראי המדיה.

- "גולשים לחופים בטוחים" – שימוש מושכל באינטרנט.

                   שכבה ט' 

- מהתנהגות מינית נורמטיבית לפגיעה מינית.

- זהות מינית הומו-לסבית.

- מניעת איידס.

- ניהול רגשות – התמודדות עם תסכול.

- מניעת אובדנות ופיתוח חוסן אישי.

- מניעת שימוש לרעה בסמים -

   "למוח אין חלקי חילוף".

- הצבת מטרות לקראת המעבר לחטיבה העליונה.

 

 


 

              שכבה יוד

             שכבה י"א

               שכבה י"ב

- מעברים והתמודדות עם שינויים.

- סנגור עצמי לתלמידים בעלי לקויות למידה.

- קבוצה בנושא שליטה עצמית - שייכות ותרומה לקהילה – במסגרת התוכנית "להיות אזרח".  וסיוע יינתן בתוך ביה"ס ומחוצה לו.

כישורי חיים בתחום פתרון קונפליקטים:

- מטרות לטווח קצר ומטרות לטווח ארוך.

- מוקד שליטה חיצוני ופנימי

- אסטרטגיות למידה.

- כישורי חיים בתחום פתרון קונפליקטים  והתמודדויות עם לחצים חברתיים.

- תוכניות בתחום מניעת שימוש לרעה באלכוהול ובסמים.

 

 

- זוגיות ומיניות בשיתוף "תאיר"

- שיעורי חינוך בנושא:

*  גיבוש זהות ועיצוב תפיסת עולם תוך התייחסויות גם לנושאים אקטואליים.

*  הפרעות אכילה ואכילה מופרעת – התייחסות לתזונה

* הכנה לקראת שירות משמעותי  בצה"ל.

* כישורי חיים: סגנונות של קבלת החלטות.

 

 

1. אלכוהול ונהיגה -

- השפעות האלכוהול – מידע.

- הסיבות לשתיית  אלכוהול ולנהיגה מופרעת.

- הסכנות בשתיית אלכוהול ובנהיגה לא זהירה.

- סימנים מזהים של נהיגה תחת  השפעת אלכוהול.

 - לחץ קבוצתי.

 

2. הכנה לקראת שרות משמעותי  בצה"ל:

- המוטיבציה לשרות משמעותי בצה"ל.

- לקראת שרות משמעותי –

   הצגת תפקידים שונים בצה"ל.

- ערכים ודילמות בנושא השרות בצה"ל.

- מעברים והסתגלות לחיי הצבא.

- קבלת החלטות.

 

3. יחסים בין המינים:

- דפוסי תקשורת בונים.

- "קווים אדומים" בחברות –

  איך יודעים מה נכון ומה לא?

- הרצף שבין הפן הבריא והחיובי לבין אלימותבזוגיות.

- לחץ חברתי ובין אישי בחברות.

- אסרטיביות.



למעלה הדפסה שלח RSS Bookmark and Share


כל הזכויות שמורות לאוריג`ין בע"מ פותח ע"י schooly אתרים לבתי ספר